Kennissessie slimme verdienmodellen: ‘Hierdoor ging AOL ooit verloren’

02/03/18

Voor ondernemers met groeiambitie is het belangrijk om aan de zaak te werken in plaats van in de zaak. Wat is daarvoor een efficiënt verdienmodel? Daarover sprak Petra Iuliano tijdens de WTC Rotterdam Business Club bijeenkomst ‘Slimme verdienmodellen’ die eind februari werd gehouden.

Iuliano hoorde voor het eerst van het woord business- of verdienmodel toen ze aan de slag ging bij AOL. ‘Dat was voor ons een heel cool bedrijf’, herinnert Iuliano zich. Het verdienmodel van AOL staat haar nog altijd bij. ‘Dat was een grote vis, die de kleintjes moest opeten.’

Verdienmodellen

Voor wie dat te offensief klinkt, zijn er ook andere verdienmodellen te bedenken. In haar presentatie gaf Iuliano een aantal voorbeelden: 

  • Uren verkopen, maar dat is niet altijd even schaalbaar, en geeft geen garantie voor de groei
  • Kennis online verkopen: 1-op-1 of in een groep
  • Geld verdienen aan tijd. De tijd dat iemand ergens verblijft wordt betaald, de rest is gratis.
  • Lenen en leasen
  • Abonnementen
  • Strippenkaarten
  • Crowdsourced / community

Wat is een succesvol verdienmodel?

Iuliano gebruikt bewust dit voorbeeld van de grote vis van AOL: ‘Uiteindelijk is het AOL geweest dat ter ziele ging, terwijl de kleintjes bleven bestaan.’ De aanwezigen laten de boodschap landen. Want wat was daarvan de oorzaak? Wat maakt het verschil tussen ondernemend succes of falen? 

Succesvolle bedrijven hebben volgens Iuliano een aantal dingen gemeen in hun verdienmodel: 

  • Ze hebben een hoger doel om iets radicaal te veranderen.
  • Ze hebben een hele goede waarde-propositie, waar ze onderzoek naar hebben gedaan. Dat hebben ze uitvoerig getest in de markt.
  • Ze voeden hun klanten op over de noodzaak van hun dienst en hebben hiervoor een goede content-marketing strategie.
  • Ze werken met slimme verdienmodellen.

Ondernemers inspireren

Na de presentatie ontstaat een dialoog onder de aanwezigen over welke verdienmodellen de voorkeur hebben. Het is al met al een geslaagde editie aldus activiteiten-coördinator Bianca Doeve: ‘Deze editie was het de intentie om een stukje ontwikkeling te bieden en ondernemers te inspireren. Daarin zijn wij - hoop ik - weer geslaagd.’

Met elkaar sparren

Iuliano heeft met haar presentatie wel stof doen opwaaien. Dat meent ook de WTC Rotterdam Business Club voorzitter Ronald van Raaij. ‘Het is goed dat wij als businessclubs ondernemers helpen met waar ze tegenaan lopen. Dat is ook het nut van ons als Business Club. Met elkaar sparren over verdienmodellen, zodat je van elkaars ervaring kan profiteren. Zo’n kennissessie als vandaag opent het gesprek daartoe en dat heeft zich vandaag weer bewezen.’

Tekst met dank aan: Remon de Groot, Business Blogger  

 

Privileged members: